Felaktig propeller på en Aqudor 22HT efter motorbyte?! Svår att få planande...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Aquadors båtar
sebzan
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 apr 2021, 22:25
Ort: Tyresö
Båtmodell: Aquador 22HT

Felaktig propeller på en Aqudor 22HT efter motorbyte?! Svår att få planande...

Inlägg av sebzan » 06 dec 2021, 22:42

Hej alla,

Vi har haft den fantastiska båten Aquador 22HT nu i en säsong och det är verkligen en riktigt trevlig lagom "stor" båt på alla sätt och vis. Dock har jag några funderingar kring ett motorbyte som ev påverkat propellerns effektivitet som jag skulle vilja få lite feedback kring.

Fakta:
  • Båt Aquador 22HT
  • Deplacement: 1800 kg
  • Duopropp bak (med största sannolikhet original, se bifogade bilder)
  • 2015 (november) sattes en ny motor in - en Indmar V8 5,7l VR CARB I/O P/S F/WATER på 310 hästkrafter (urprungsmotorn var nog bara en en liten V6:a)
Upplevt problem:
  • Båten känns tung när man försöker köra i hastigheter över 17 knop med bara två pers ombord
  • Maxhastighet som jag vågat komma upp i är ca 25 knop med 6.000 varv...
  • Tar riktigt lång tid att komma upp i hastighet så att båten planar, ca 17-18 knop med ca 3800 varv
(Hade tidigare en Fjord 21" weekender med en V8 från 1989 på 225 hk och den stack som en skållad råtta och gjorde över 33 knop)

Funderingar:
  • Kan det vara så att propellern inte är anpassad efter denna stora motor vilket gör att den bara "snurrar" runt en massa extravarv utan att egentligen ge mycket bättre framåtdrift?
  • Kan bladen på propellern vara "felaktigt" ställda för motorn?
  • Kanske är propellern för liten för motorn?
Jag förstår givetvis att denna motor är betydligt tyngre (ca 100 kg?!) än originalmotorn men trots allt så känns båten seeeeeeg...
I ca 7 knop puttrar motorn på i ca 1900 varv.

Bilder
  • Bild 1 visar propellern och det är ca 60 mm mellan propellerns topp och utsuget för avgaserna...
  • Bild 2 visar ID-numret/beteckningen på propellern
Bilagor
Bild 2 - ID-nummer propeller.jpg
Bild 2 - ID-nummer propeller.jpg (1.19 MiB) Visad 6814 gånger
Bild 1 - Propeller.jpg
Bild 1 - Propeller.jpg (1.49 MiB) Visad 6814 gånger